Workshops

Pedagogische verdiepingsbijeenkomsten in spelvorm.
We maken het allemaal regelmatig mee: de situaties waarin je als pedagogisch medewerker een heel andere mening hebt dan de ouders. Of de situatie waarin je liever voor een heel andere oplossing zou kiezen dan je collega heeft genomen?In de kinderdagopvang blijf je voortdurend nadenken over je pedagogisch handelen. Wat is handig in deze situatie? En is dit de enige of de beste aanpak? Je hebt als pedagogisch medewerkster een boeiende en afwisselende taak. Elke keer komen er nieuwe situaties en vragen op je pad waar je geen kant-en-klare antwoorden op hebt. Onze workshops met talrijke herkenbare keuzes en dilemma’s helpen jullie om samen met je team na te denken over jullie werk. Bij de voorbereiding maken wij op jullie verzoek gebruik van het pedagogisch beleidsplan (wat daarin is vastgelegd over het gekozen thema) zodat het heel persoonlijk passend wordt gemaakt en ook meetelt als groepscoaching.

Hoe werkt 2Daycare op zo’n bijeenkomst?
Onze bijeenkomsten kunnen 1,5 tot 3 uur duren. We rekenen daarbij een voorbereiding en uitwerking van 2 uur totaal. Veelal komen we in de avond of het weekend zodat het hele team kan deelnemen. We werken met een maximale groepsgrootte van 16 medewerksters. In een discussie spelvorm kunnen we op een speelse manier een gesprek op gang brengen. Het spel laat pedagogisch medewerksters nadenken over onderwerpen waar ze normaal gesproken niet zo diep en gemakkelijk over praten. We hebben gesprekskaarten met veel voorkomende situaties en hulpvragen die een discussie op gang brengen aan de hand van de vragen, stellingen of een variant op een populaire spelvorm. Na een gezamenlijke start gaan we in groepjes werken en discussiëren. Deze discussies voeren we het liefst in groepjes van drie tot zes pedagogisch medewerksters, die ervaringen en meningen met elkaar uitwisselen. De meeste mensen praten gemakkelijker in een klein groepje. Tussen de deelnemers onderling zal zich dus eerder een diepgaand gesprek ontwikkelen. Deze bijeenkomsten tellen allemaal ook als groepscoaching dus dan heb je voor de GGD een aantoonbare verslaglegging.

Je werkplezier wordt er waarschijnlijk stukken beter van want nadenken en praten over je werk is nodig, maar vaak is er geen tijd. 2Daycare pedagogische coaching helpt pedagogisch medewerkers en teams om stil te staan bij hun werk. Iedereen komt wel eens in een situatie waarin je denkt: hoe zal ik handelen? In onze workshop helpen we om te reflecteren op je eigen handelen. Nadenken over je eigen werk is belangrijk, daardoor verbeter je de kwaliteit. Anders gezegd: door reflectie kun je betere en verantwoorde opvang bieden.

Niet alleen de ouders hebben een eigen mening over opvoeden, ook collega’s kunnen heel verschillend reageren op een situatie. Iedereen brengt immers eigen normen en waarden mee. Ook hiervoor geldt: verschillen zijn niet erg. Verschillen mogen echter niet leiden tot inconsequent handelen of tot onderling geruzie tijdens het werk. De spanning die dit oproept, heeft een negatief effect op het gevoel van emotionele veiligheid bij kinderen. Daarmee komt het allerbelangrijkste pedagogische basisdoel in gevaar. Kinderen die zich niet veilig voelen, durven niet te gaan spelen en dingen te ontdekken. Ze worden bang of onrustig en dat kan hun ontwikkeling remmen.

2Daycare maakt lastige situaties bespreekbaar.
Onze bijeenkomsten kunnen worden ingezet als teamoverleg, werkbespreking, teambuilding en coaching en helpen met lastige situaties te bespreken. (Je ontvangt een deelnemerslijst met onze aantekeningen als bewijslast voor de GGD) Pedagogisch medewerkers krijgen de kans om hun hart te luchten en om te ervaren hoe andere collega’s er tegenaan kijken. Meestal brengt de discussie hen tot nieuwe inzichten en waarschijnlijk vergroot het hun bereidheid om tijdens keuzemomenten de situatie van meerdere kanten te bekijken. Het effect van de onze bijeenkomsten op speelse laagdrempelige manier is vooral merkbaar in een verandering van werkhouding.

2Daycare helpt je team in gesprek te houden.
Een pedagogisch beleidsplan is nooit af. Het is voortdurend in beweging: het beleid wordt uitgevoerd, maar krijgt ook steeds nieuwe input vanuit de wet en praktijk. Met onze bijeenkomsten en de ontstane discussies blijft jouw team in gesprek over het beleid en hun handelen. Jouw team vergroot de kennis speels over wat er in het eigen beleidsplan staat, aangevuld met informatie uit het Pedagogisch kader kindercentra 0-12 jaar. Het biedt een kans aan medewerkers (en ouders) om op een serieuze, maar eenvoudige manier hun stem te laten horen. Dat is super belangrijk: kwaliteit wordt immers op en door de werkvloer bepaald!

2Daycare biedt jouw organisatie feedback.
Door een beknopt verslag over de bijeenkomst te presenteren, krijgt de organisatie feedback op bestaand beleid en input voor nieuw beleid. Verandering en verbetering over de besproken zaken kunnen absoluut rekenen op een groot draagvlak, aangezien de pedagogisch medewerkers zelf de argumenten en afwegingen hebben verwoord. Dit maakt de kans veel groter dat de kwaliteitsverbetering effect heeft en afspraken over het pedagogisch handelen consequent worden doorgevoerd.

Voorbeelden van onze bijeenkomsten:

Het belang van het individuele kind versus het groepsbelang.
Een pedagogisch medewerker zal ook zoveel mogelijk tegemoet willen komen aan de wensen van een individueel kind. Maar er zitten altijd meerdere kinderen in de groep. De pedagogisch medewerker leert haar tijd en energie verdelen. Het kan voorkomen dat de wensen van een kind niet overeenkomen met de wensen van de andere kinderen. De pedagogisch medewerker leert dan creatief naar mogelijkheden zoeken om aan ieders wensen te voldoen. Lukt dat niet, dan leert ze duidelijk uit te leggen uit waarom iets niet kan.

De zelfstandigheid van het kind ten opzichte van de beschermende veiligheid.
De pedagogisch medewerker stimuleert de kinderen om zoveel mogelijk activiteiten zelfstandig uit te voeren. Dit houdt in dat ze de kinderen ook blootstelt aan risico’s. Hierdoor krijgt een kind de kans om te leren. De pedagogisch medewerker leert in te schatten wat een kind wel en niet kan, welk risico genomen kan worden en welk risico te groot is voor het kind en voor anderen.

Het beeld van de ouders en professionele eigen beeld botsen.
Het komt regelmatig voor dat ouders een ander beeld hebben van de ontwikkeling en het gedrag van hun kind dan de pedagogisch medewerker. De pedagogisch medewerker leert een relatie op te bouwen met de ouders waarin zij naar elkaars observaties luisteren, elkaar advies geven en samen tot een beeld komen van de ontwikkeling en het gedrag van het kind. In ernstige gevallen kan er een situatie ontstaan die samen met de leidinggevende, pedagoog en ouders besproken wordt en ertoe leidt dat er bijvoorbeeld contact is over het kind met het andere hulpverleners. Het kan er ook toe leiden dat er hulp wordt ingeschakeld. Dit altijd in overleg met de ouders!Normen en waarden van ouders ten opzichte van je eigen normen en waarden.
De omgangsvormen, waarden en normen van ouders kunnen sterk afwijken van die van de pedagogisch medewerker. Dit kan gaan over de benadering van kinderen of over de manier waarop met de pedagogisch medewerker wordt omgegaan. De pedagogisch medewerker leert helder en overtuigend argumenten voor haar manier van werken,te geven maar ook open staan voor de argumenten van de ouders. Zij spreekt ouders op een respectvolle manier aan op hun gedrag, als dat volgens haar indruist tegen algemeen aanvaarde normen. Ze leert aan te geven wat de gevolgen van het gedrag zijn voor haar of de kinderen.

Zijn de wensen van de ouders mogelijk binnen onze organisatie?
Het komt voor dat ouders wensen hebben waar de pedagogisch medewerker niet aan kan voldoen vanwege de regels van de opvang, de groepsgrootte of de financiële mogelijkheden. Omdat ouders betalen voor de opvang, kunnen ze eisen stellen. De pedagogisch medewerker leeft zich in de situatie van de ouders in. Zij leert duidelijk uitleggen wat wel en wat niet kan in de organisatie en waarom dat zo is.

Normen en waarden collega’s en die van jezelf bespreekbaar maken.
De omgangsvormen, waarden en normen van collega’s zullen gedeeltelijk van elkaar afwijken. Dit kan gaan over de omgang met kinderen, de activiteiten of over de manier waarop wordt samengewerkt. De pedagogisch medewerker geeft helder en overtuigend argumenten voor haar manier van werken, maar staat ook open voor de argumenten van collega’s. Zij leert collega’s op een rustige, respectvolle manier aan te spreken op hun gedrag, als dat volgens haar indruist tegen algemeen aanvaarde normen. Ze leert aangeven wat de gevolgen van het gedrag zijn voor haar, het team of de kinderen.

De waarheid zeggen of zwijgen.
Er kan altijd wel eens iets mis gaan tijdens de opvang. Een kind valt keihard, poept onverwacht in de broek of veroorzaakt een conflict met andere kinderen. De pedagogisch medewerker vindt het vaak lastig om aan de ouders te vertellen wat er gebeurd is, vooral als het voorkomen had kunnen worden. Toch is het echt heel belangrijk dat het open en eerlijk vertelt wordt en dat ze aangeeft hoe ze met het incident is omgegaan. Anderzijds hebben kinderen ook recht op een zekere mate van privacy. Soms zijn dingen aan het begin van de dag gebeurd en is het niet zinvol of wenselijk dat het kind daar uren later nogmaals aan wordt herinnerd. Of het gaat om een incident dat eigenlijk al direct in de betreffende situatie is afgehandeld. Het is goed om af te wegen welke negatieve gebeurtenissen van een kind je wel of niet aan ouders vertelt en hoe.

Activiteiten thematisch organiseren of de dagelijkse routine.
Spel is geen vrijblijvende activiteit, maar een betekenisvolle activiteit waardoor volop geleerd wordt. Spelen verandert wel, van net alsof spel bij peuters ontwikkelt het zich naar thematisch rollenspel in de BSO. Als pedagogisch medewerkster leer je het verhogen van de spelkwaliteit en het laten opdoen van verschillende speelervaringen van de kinderen. Thema’s bieden zowel de pedagogisch medewerkster als de kinderen houvast om activiteiten te plannen en te organiseren en uit te werken. Een goed gekozen thema biedt de mogelijkheid aan kinderen om zich verder te oriënteren op de wereld om hen heen. Het uitgangspunt daarbij is dat de inhoud van het thema uitdagend is en alle kinderen nieuwe inzichten krijgen over dat thema. Hierin leer je zelf activiteiten aan te bieden, bedenken en je werk uitdagender te maken. Zo kan je vooraf nog zo goed bedenken hoe je iets wil, vaak pakt het net weer anders uit. Hoewel de ‘vaste routines’ (zoals de diverse eetmomenten, het verzorgen en het ophalen) er wel zijn, is het de gehele dag inspelen op de kinderen en hun wensen. Zo komt jouw creativiteit altijd van pas! Hoe leuk is het om samen met de kinderen te bepalen hoe een verantwoorde zinvolle plezierige dag eruit kan komen te zien?

Het werkdrukspel geeft een nieuwe kijk op werkdruk.
In spelvorm maken we werkdruk bespreekbaar en op een laagdrempelige wijze brengen we de dialoog over werkdruk op gang. Het spel stimuleert je, op punten waar dat mogelijk is, zelf in actie te komen of samen met je collega’s plannen te maken om je inzetbaarheid (verder) te vergroten. Het doel van de dialoog is uiteraard om de oorzaken te benoemen, maar ook om samen passende oplossingen en prioriteiten in kaart te brengen. Iedere werkdag zijn er 1001 taken te doen en hierdoor kan de druk behoorlijk toenemen. Hoe gaan jullie daarmee om? Wat kunnen jij en je collega’s voor elkaar betekenen? Het werkdrukspel helpt teams op een ontspannen én oplossingsgerichte manier werkdruk en werkplezier bespreekbaar maken.

Andere mogelijke thema’s:

  • Waarden- en normen in beeld
  • Kwaliteiten in beeld
  • Vaardigheden
  • Complimentenspel
  • Inspireren en blijven leren.
  • Werkplezier verhogen
  • Samenwerking verbeteren
  • In gesprek blijven
  • Festiviteiten door het jaar
  • Aandacht voor baby’s
  • Groepsdynamica
  • Team triviant